<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar/7070921759824583856?origin\x3dhttp://pemajuhijau.blogspot.com', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
Pembangunan Hijau.

Twitter.

Archives.

Kanada hijau bersama kereta hem?Sunday, 15 December 2013 leave me ♥?


Firma di Kanada mengambil satu langkah ke hadapan dengan memperkenalkan sejenis kereta baru hasil daripada tumbuhan hem. Masalah alam sekitar terutamanya masalah pencemaran yang semakin teruk menyebabkan pelbagai pihak mencari pelbagai alternatif untuk mengurangkannya. Oleh itu, di Kanada, sebuah syarikat kereta telah mengambil inisiatif dengan mencipta sejenis kenderaan elektrik yang diperbuat sepenuhnya daripada sejenis tumbuhan iaitu hem.

Hem adalah istilah yang biasa digunakan untuk sejenis tumbuhan iaitu ganja dan produk hasil tumbuhan ini termasuklah serat, minyak, dan benih. Hem ditapis dan menjadi produk-produk seperti makanan biji rami, minyak hem, lilin, damar, tali, kain, pulpa, kertas, bahan api, pakaian, perubatan, kain dan banyak lagi. Hem adalah dari jenis sativa ganja iaitu baka yang berbeza daripada ganja indica yang digunakan untuk menghasilkan ganja . Hem menjadi ancaman yang besar kepada pelbagai syarikat yang mengawal tenaga, kesihatan dan beberapa industri lain kerana pelbagai fungsinya dan kerana pokok hem senang tumbuh dan membesar.

Kanada telah mencipta sejenis kenderaan mesra alam yang diberi nama Kestrel. Kereta empat tempat duduk  yang dipanggil Kestrel ini mempunyai lapisan luar yang berasaskan hem, di mana pemaju mengatakan lebih ringan daripada gentian kaca dan lebih berdaya tahan daripada besi. Beratnya dianggarkan sebanyak 2500 paun dan harganya sangat berpatutan. Kestrel mempunyai kelajuan tertinggi  iaitu 56 mph dan boleh meliputi 100 batu untuk sekali cas. Pemandu boleh cas kereta ini semalaman sebelum menggunakannya. Dengan mengambil kira purata ulang alik penduduk, jarak ini memenuhi malah melebihi jarak perjalanan pengguna.

Pengarah pembangunan Industri Motif, Nathan Armstrong  yang berpangkalan di Calgary mempunyai pilihan untuk menggunakan gentian tumbuhan industri seperti kenaf dan flaks, serta hem. Namun beliau dan rakannya memilih hem kerana tanaman ini mudah ditanam dan menghasilkan lebih banyak serta memerlukan air yang sedikit dan racun perosak sahaja bagi tumbuhan ini tumbuh.

Menurut Steve Dallas iaitu presiden Toronto Electric, komposit hem badan kereta Krestel ini lulus ujian kemalangan dengan cemerlang dan tidak sama seperti keluli kerana panel kembali ke dalam bentuk asal selepas hentakan.

Kereta berasaskan hem ini bukanlah satu konsep yang baru kerana lagenda automotif iaitu Henry Ford pernah membina kereta daripada hem pada tahun 1941. Tetapi ia tidak berjaya kerana pengguna ketika itu lebih berminat dengan kenderaan yang diperbuat daripada besi.

Apabila berfikir mengenai kereta, kita pasti akan berfikir mengenai petrol, keluli, pencemaran dan lain-lain. Walaupun sudah mempunyai beberapa kereta inovatif dan cantik, sukar untuk mengabaikan kesan alam sekitar yang disebabkan oleh kereta. Walaupun salah seorang pengasas dan pengeluar kereta utama cuba mencipta kenderaan yang selamat, kuat dan bersih untuk alam sekitar tetapi penciptaannya gagal dan mengecewakan. Penting untuk kita ingat bahawa kita bukan sahaja perlu melihat faktor pencemaran bahan yang digunakan tetapi kita juga perlu sedar pencemaran juga disebabkan oleh faktor pembuatan iaitu membuat kereta menggunakan bahan-bahan mentah.

Namun, hem mematuhi setiap piawaian alam sekitar. Hem adalah sumber alam yang berkekalan selamanya dan tidak terhad. Ini adalah masa yang sesuai untuk kita semua berubah dan melaksanakan kaedah baru dalam teknologi yang tidak akan menjejaskan alam ini. Armstrong juga berpendapat bahawa kereta hem mungkin berjaya kali ini kerana akan berlaku kemelesetan ekonomi. Apabila kemelesetan ekonomi melanda, pengeluar gentian kaca akan menutup relau dan memaksa banyak pengeluar untuk mencari komposit lain. Hem yang mempunyai sifat-sifat mekanik yang sama seperti kaca akan menjadi pilihan kerana ianya lebih ringan daripada kaca.



<